تشخیص زعفران واقعی از زعفران تقلبی

تشخیص زعفران واقعی از زعفران تقلبی

 

به‌طور کلی در صورتی‌که زعفران به‌صورت رشته‌ای (و نه پودر شده) باشد بسیاری از موارد تقلب، با روش‌هایی که در ادامه می‌آید قابل تشخیص است. اما در صورتی‌که زعفران پودر شده باشد، تشخیص واقعی بودن آن کار راحتی نبوده و نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی می‌باشد. از این رو توصیه می‌کنیم از خرید زعفران پودر شده خودداری کنید.

 

  • روش‌های تقلب در زعفران

به‌طور کلی تقلب در زعفران با بکارگیری یک و یا چند مورد از روش‌های زیر انجام می‌شود:

رنگ کردن بخش‌های سفید رنگ رشته زعفران (بخش خامه) و یا حتی رنگ کردن مجدد زعفران استفاده شده‌.
رنگ کردن موادی غیر از زعفران مانند ریشک (کاکل) ذرت و اضافه کردن آن به زعفران خالص.

موارد بالا هم می‌تواند با بهره‌گیری از رنگ طبیعی خود زعفران انجام شود و هم با بکارگیری رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی (بخصوص تارتازین) صورت گیرد. در صورت استفاده از رنگ طبیعی زعفران، نتیجه حاصله ضرر مالی خریدار می‌باشد. اما در صورت استفاده از رنگ مصنوعی علاوه بر ضرر مالی، سلامتی فرد نیز تهدید می‌گردد. به یاد داشته باشید مصرف این نوع زعفران سرطان‌زا خواهد بود. نکته جالب اینکه بر اساس مطلب منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی فردا با عنوان «دردسر تارتازین برای زعفران ایرانی» در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۵، مطابق با یکی از تحقیقات انجام شده در استان خراسان، ۷۸ درصد از زعفران‌های متفرقه موجود در بازار خراسان، تقلبی بوده است.

اضافه کردن رشته‌ی گل‌های مشابه زعفران مانند گلرنگ هرچند گیاه مفیدی به‌حساب آمده و مصارف دارویی نیز دارد اما عطر و طعم زعفران را نداشته و بسیار ارزانتر از آن می‌باشد. مصرف بی‌رویه‌ی این گیاه البته به کبد آسیب می‌رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن